PELAN STRATEGIK HEM (2017
– 2020)
SJK KAI MING BINTULU
1.0 HAL EHWAL MURID
Pengenalan
Pengurusan Hal Ehwal Murid adalah merupakan organisasi
sokongan penting serta menjadi pendukung kepada lonjakan pencapaian prestasi
akademik serta kokurikulum di peringkat sekolah. Di mata masyarakat tempatan ia
merupakan sebagai penetapan indentiti sekolah dari segi sahsiah muridnya.
Justeru itu, Pengurusan Hal Ehwal Murid dituntut untuk meningkatkan sahsiah
diri murid dari segi aspek disiplin diri.
Oleh hal yang demikian, Pengurusan Hal Ehwal Murid telah
merangka beberapa strategi serta program bagi memenuhi tuntutan dan harapan
pihak sekolah dalam menangani isu-isu yang berkaitan dengan hal – ehwal murid.
Dengan adanya strategik serta program yang dirangka dan dijalankan akan
memartabatkan diri murid menjadi modal insan yang berguna kepada Negara.
OBJEKTIF KECEMERLANGAN PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
1.
Membangunkan
modal insan yang beraklak mulia dengan senantiasa mengamalkan nilai-nilai
murni.
2.
Memberi
perangsang kepada murid supaya mencintai dan sayangkan sekolahnya.
3.
Memupuk
serta menaman nilai kesatuan dikalangan murid supaya mereka sama-sama ingin
belajar dan menjaga harta benda sekolah yang akhirnya akan mengurangkan budaya
vandalisme.
4.
Memupuk
nilai sayangilah diri sendiri khusus dari segi kesihatan.
5.
Mengurangkan
jurang ketidaksamaan sosial dan budaya serta memupuk kerjasama dikalangan murid
supaya budaya perpaduan antara kaum terjalin.
6.
Menjadikan
sekolah sebagai rumah kedua kepada murid sekolah ini.
1.1
ANALISIS SWOT PERINGKAT
BIDANG HAL EHWAL MURID
KEKUATAN (STRENGTH-S)
|
|
S1
|
Kerja berpasukan dalam Organisasi
|
S2
|
Suasana persekitaran yang selamat dan aman.
|
S3
|
Bilangan pelajar yang kurang dan terkawal
|
S4
|
Mempunyai Servis Kontraktor Kawalan Keselamatan Swasta.
|
S5
|
Mempunyai Servis Kontraktor Pembersihan Kawasan Swasta.
|
PELUANG
(OPPORTUNITIES-O)
|
|
O1
|
Hubungan dua hala yang baik antara ibubapa/penjaga
dengan sekolah.
|
O2
|
Hubungan baik pihak JPN, dan PPD dengan sekolah.
|
O3
|
Hubungan rapat dan baik dengan pihak PDRM untuk
menangani isu-isu disiplin dan keselamatan sekolah.
|
O4
|
Kerjasama dengan pihak Lembaga Sekolah yang baik dan
selalu bersedia untuk memberi pertolongan dan sokongan kepada sekolah
|
O5
|
Mempunyai Kemudahan ICT yang baik.
|
KELEMAHAN ( WEAKNESS – W )
|
|
W1
|
Aspek Prosedur Disiplin yang belum mantap.
|
W2
|
Majoriti guru tidak yakin mengendalikan kes disiplin.
|
W3
|
Aspek 3K yang baru sahaja ditubuhkan.
|
W4
|
Kawasan padang sekolah yang luas dan air selalu
bertakung di padang.
|
W5
|
Kekurangan tumbuhan yang menyebabkan haba persekitaran
agak panas.
|
ANCAMAN ( TREAT – T )
|
||
T1
|
Kedudukan sekolah berdekatan dengan hutan dan selalu
terjumpanya serangga
|
|
T2
|
Jarak sekolah yang jauh menyebabkan segelintir murid
datang lewat.
|
|
T3
|
Kemudahan asas yang selalu mengalami kerosakkan.
|
|
T4
|
Ibubapa/penjaga terlalu manja dan defensif pada murid.
|
|
T5
|
Murid yang pindah masuk dari sekolah lain kebanyakan
mempunyai Prestasi akademik rendah dan masalah pembelajaran
|
|
1.2
PELAN
STRATEGIK HAL EHWAL MURID (2017 - 2020) ISU
ISU
|
MASALAH
|
MATLAMAT
|
STRATEGI
|
INDIKATOR PENCAPAIAN
|
Peratusan murid yang menyiapkan kerja rumah belum
mencapai 80%
|
Masih terdapat ramai
murid yang selalu tidak membuat kerja rumah yang diarah oleh guru.
|
Mencegah masalah
disiplin sebelum dilakukan oleh murid
|
Mengadakan program
yang mampu memotivasikan murid untuk meningkatkan minat dalam pembelajaran.
|
Murid yang menyiapkan
kerja rumah boleh mencapai 80%
|
Peratusan murid hadir
ke sekolah sebelum pukul 7:20 pagi kurang dari 95%.
|
Segelintir murid
selalu datang lewat.
|
Menambahkan peratusan murid
hadir ke sekolah pada waktu yang tepat.
|
Mengadakan ganjaran dan
galakan untuk meningkatkan peratusan murid yang datang ke sekolah awal.
|
Peratus kedatangan
pada waktu yang tepat di kalangan murid mencapai 99% menjelang 2020.
|
Obesiti
|
Lebih
kurang 20% murid yang mengalami berat badan melebihi garis normal.
|
Mewujudkan keinsafan
tentang kepentingan menjaga kesihatan sendiri.
|
Mengadakan program
yang mampu menyedarkan murid untuk menjaga dan mengawal berat badan mereka.
|
Mencapai 84% murid
yang berat badan berada di garis normal menjelang 2020.
|
Murid tidak mengambil
berat dalam tugas untuk menjaga kebersihan sekolah.
|
Murid tidak menjalani
tugas harian untuk menjaga kebersihan kelas.
|
Meningkatkan
kebersihan kelas,
tandas dan kawasan sekolah.
|
Mengadakan
program dan aktiviti
yang menyeluruh
bagi meningkatkan
prestasi kebersihan sekolah.
|
Mencapai tahap
kebersihan sehingga 84% dan
kawasan sekolah sifar sampah.
|
PELAN STRATEGIK HAL EHWAL MURID (2015 -2020)
Isu Strategik
|
Matlamat Strategik
|
Objektif
|
Petunjuk Prestasi
Utama
(KPI)
|
Sasaran
|
Inisiatif / Strategi
|
Unit
Bertanggungjawab |
||||
TOV
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
||||||
Peratusan murid yang menyiapkan kerja rumah belum
mencapai 80%
|
Mencegah masalah disiplin sebelum dilakukan oleh murid
|
Meningkatkan peratus pencapaian murid dalam menyiapkan kerja rumah
|
Pencapai 80% menjelang 2020.
|
60%
|
65%
|
70%
|
75%
|
80%
|
Mengadakan program yang mampu memotivasikan murid untuk meningkatkan
minat dalam pembelajaran.
|
1.
Unit DISIPLIN
2.
AJK PENGAWAS
3.
MAJLIS KETUA KELAS
|
Isu Strategik
|
Matlamat Strategik
|
Objektif
|
Petunjuk Prestasi
Utama
(KPI)
|
Sasaran
|
Inisiatif / Strategi
|
Unit
Bertanggungjawab |
||||
TOV
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
||||||
Peratusan murid hadir
ke sekolah sebelum pukul 7:20 pagi kurang dari 95%.
|
Menambahkan peratusan
murid hadir ke sekolah pada waktu yang tepat.
|
Mengamalkan sifat datang ke sekolah awal.
|
Kehadiran murid datang ke sekolah pada waktu yang tepat mencapai 99%
menjelang 2020.
|
95%
|
96%
|
97%
|
98%
|
99%
|
Mengadakan ganjaran
dan galakan untuk meningkatkan peratusan murid yang datang ke sekolah awal.
|
1.
Unit DISIPLIN
2.
AJK PENGAWAS
3.
MAJLIS KETUA KELAS
|
Isu Strategik
|
Matlamat Strategik
|
Objektif
|
Petunjuk Prestasi
Utama
(KPI)
|
Sasaran
|
Inisiatif / Strategi
|
Unit
Bertanggungjawab |
||||
TOV
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
||||||
Obesiti
|
Mewujudkan keinsafan
tentang kepentingan menjaga kesihatan sendiri.
|
Murid mempunyai kesedaran dan mengetahui kepentingan menjaga kesihatan
diri
|
Mencapai 84% murid yang berat badan berada di garis normal menjelang
2020.
|
80%
|
81%
|
82%
|
83%
|
84%
|
Mengadakan program
yang mampu menyedarkan murid untuk menjaga dan mengawal berat badan mereka.
|
1.
Unit Kesihatan
|
Isu Strategik
|
Matlamat Strategik
|
Objektif
|
Petunjuk Prestasi
Utama
(KPI)
|
Sasaran
|
Inisiatif / Strategi
|
Unit
Bertanggungjawab |
||||
TOV
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
||||||
Murid tidak mengambil berat
dalam tugas untuk menjaga kebersihan sekolah.
|
Meningkatkankebersihan
kelas, tandas dan kawasan sekolah.
|
Mewujudkan kesedaran murid untuk menjaga kebersihan kelas, tandas dan
kawasan sekolah.
|
Mencapai tahap kebersihan sehingga 84%
dan kawasan sekolah sifar
sampah.
|
80%
|
81%
|
82%
|
83%
|
84%
|
Mengadakanprogram dan
aktivitiyang menyeluruhbagi meningkatkan prestasi kebersihan sekolah.
|
1.
Unit Pengurusan 3K
|
1.3
PELAN
TAKTIKAL HAL EHWAL MURID
BIL
|
PROGRAM
|
OBJEKTIF
|
TANGGUNG
JAWAB
|
MASA
|
KOS
SUMBER
|
TOV
|
ETR
|
INDIKATOR PENCAPAIAN
|
1
|
Program
Motivasi
|
Meningkatkan
kesedaran murid dan ibu bapa
akan kepentingan
pendidikan
|
Guru Besar,
Semua Penolong Kanan,
Semua Guru
|
Jan
|
Sekolah
|
Peratusan murid
yang menyiapkan kerja rumah hanya 60%
|
Peratusan murid
yang menyiapkan kerja rumah mencapai 80%
|
Pencapai 80% menjelang 2020.
|
2
|
Program Jom Datang Ke Sekolah dengan menepati masa
|
Melahirkan murid yang menghargai dan menepati masa
|
Guru Besar,
Semua Penolong Kanan,
Semua Guru
|
Jan
/
Nov
|
Sekolah
|
Peratusan
murid hadir ke sekolah sebelum pukul 7:20 pagi kurang dari 95%.
|
Kehadiran murid datang ke sekolah pada waktu yang tepat
mencapai 99% .
|
Pencapaian 99% menjelang 2020.
|
3
|
Program Menangani Obesiti
|
Meningkatkan
kesedaran dan
tanggungjawab
dalam menjaga kesihatan diri.
|
Guru Besar,
Semua Penolong
Kanan,
Semua Guru
|
April
|
Sekolah
|
Lebih kurang 20% murid yang mengalami berat badan
melebihi garis normal.
|
Mencapai 84% murid yang berat badan berada di garis
normal.
|
Pencapaian 84% menjelang 2020.
|
4
|
Program Menjaga Kebersihan Tandas
|
Mewujudkan suasana tandas sekolah yang bersih.
|
Guru Besar,
Semua Penolong
Kanan,
Semua Guru
|
Sept
|
Sekolah
|
Murid tidak mengambil
berat dalam tugas untuk menjaga kebersihan sekolah.
|
Mencapai
tahap kebersihan tandas sehingga 84% .
|
Pencapaian
84% menjelang 2020.
|
5
|
Program Menceriakan Kawasan Sekolah
|
Meningkatkan keceriaan kawasan sekolah.
|
Guru Besar,
Semua Penolong
Kanan,
Semua Guru
|
Julai
|
Sekolah
|
Kekurangan tumbuhan di persekitaran kawasan sekolah.
|
Persekitaran sekolah mempunyai pokok bunga yang
mencukupi.
|
Membentuk
persekitaran sekolah yang menghijau.
|
6
|
Program Bebas Denggi
|
Meningkatkan
kesedaran tentang Merbahayanya penyakit Denggi
|
Guru Besar,
Semua Penolong Kanan,
Semua Guru
|
Okt
|
Sekolah
|
Peratusan
pelajar yang tidak patuh etika pakaian menghampiri 5%.
|
Penurunan sehingga 0% di kalangan murid yang terlibat
|
Melahirkan pelajar yang kemas dan bersih ssepanjang
tahun.
|
PELAN OPERASI HAL EHWAL MURID
Nama Projek
|
1.
Program Motivasi
2.
Program Jom Datang Ke
Sekolah dengan menepati masa
3.
Program Menangani
Obesiti
4.
Program Menjaga
Kebersihan Tandas
5.
Program Menceriakan
Kawasan Sekolah
6. Program Bebas Denggi
|
Objektif
|
Melahirkan
murid yang bermotivasi tinggi, berdisplin ,mempunyai
kesedaran untuk menjaga kesihatan dan kebersihan dan bertanggungjawab.
|
Tempoh
|
Januari - November
|
Kumpulan Sasaran
|
Semua murid SJK KAI
MING BINTULU.
|
Guru Terlibat
|
PK HEM, Semua AJK dibawah HEM.
|
Proses Kerja
|
Mengikut AJK
masing-masing yang dirancangkan
|
Kekangan
|
1.
Masa terhad.
2.
Murid kekurangan sifat konsistan untuk
mengamalkan sifat murni selepas diberi nasihat.
3.
Sumber kewangan.
4.
Terdapat sikap ibu bapa yang kurang
mementingkan pembelajaran anak dan menyerahkan semua tanggungjawab mendidik
anak kepada guru di sekolah.
|
Pemantauan
|
Pengetua, PK HEM, PK
Kokurikulum, AJK HEM
|
Penilaian
|
Perkembangan murid
yang terlibat akan dinilai dari semasa ke semasa oleh pemantau
|
Penambahbaikan
|
Penambahbaikan akan
dilakukan pada modul latihan bagi sesi yang berikutnya
|
RUMUSAN
AHLI JAWATANKUASA HAL EHWAL MURID
Dengan adanya Pelan Strategik, Taktikal dan Operasi yang
telah dirancangkan dan seterusnya akan dilaksanakan diperingkat Jawatankuasa
masing-masing akan memantapkan lagi pengurusan HEM ke arah kecemerlangan lagi
menyokong serta mendukung segala program dan aktiviti sekolah khususnya dalam
melonjakkan prestasi akademik murid ke tahap yang boleh dibanggakan. Kerjasama
secara berpasukan dalam ahli jawatankuasa masing-masing akan menentukan
kejayaan sesuatu organisasi. Diucapkan ribuan terima kasih dan tahniah kepada
semua ahli jawatankuasa yang telah berjaya merangka serta merumuskan segala
perancangan dan program di bawah Pengurusan HEM bagi satu tujuan iaitu untuk
mencapai visi dan misi sekolah.
评论
发表评论